onsdag 13 oktober 2010

Gästspel och Emmas Köttbullar

Hej!
Detta är Jennys syster Emma som gästspelar lite. Jag tycker bestämt att det varit lite tyst här på bloggen, eller vad tycker ni?

Hur som, eftersom att Jenny inte gjort ett inlägg på ett tag så gör jag ett.
Jenny och jag har alltid gillat mammas egna köttbullar, är ju vissa såna rätter som alltid kommer att va "mammas". Jag brukar försöka göra på mamma sätt, och detta är mammas grundrecept med med en liten twist. Jag har lingon i såsen och senap och fond i smeten.

Här kommer receptet på "Emmas" köttbullar

Färs:
Ca 500g blandfärs
ca ½-1 dl ströbröd
ca ½-1 dl matgrädde eller mjölk
1 ägg
1 msk kalvfond
½-1 msk senap (Jims tog jag...)
1 tsk salt
1 tsk grovmalen svartpeppar
mycket lökpulver.. Kanske 2-3 tsk

Sås:
3 dl matgrädde
1 msk kalvfond
ca ½-1 buljongtärning (kött eller kalv)
vitpeppar
lökpulver
1 msk lingonsylt
soja

Det blev kanske inte så snyggt, men smakar gott =)



3 kommentarer:

  1. Mmmmm så gott det ser tycker mor.. :=)

    SvaraRadera
  2. Det blev snyggt nog! huvudsaken att det är gott och jag tycker visst det ser gott ut...

    SvaraRadera